bargod

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد مشکلات روش های فعال تدریس دوره ابتدایی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .DOC ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 32 صفحه


قسمتی از متن .DOC :

فصل اول

مقدمه:

در روند تعلیم و تربیت روش های فعا ل تدریس به منزله ابراز های کار معلمان تلقی می گردند و هر اندازه که با روش های متفاوت آشنا باشیم ابرازهای متعددی را در اختیار خواهیم داشت توسط این ابزاهاست که می توان محتوا و مواد دلخواه را با توجه به عامل زمان و مکان در اختیار دانش آموزان قرار داد.

روش های معال تدریس جزو مهارت های حرفه ای معلمان محسوب می شود و هنر معلم در کیفیت انتخاب و اجرای آنهاست.از آنجا که اطلاعات و توانایی های افراد متفاوت است نحوه ی یادگیری و چگونگی آموزش آنها نیز متفاوت است به این سبب معلمان باید به روش های گوناگون تدریس مجهز باشند تا بتوانند بر اساس توانایی فرا گیران خود تدرسی مطلوبی را ارائه دهند .

امروزه روش های فعال تدریسی که بتوانند فعالیت های دانش آموزان را تقویت و یادگیری را به یک جریان دو سویه تبدیل کند از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد ولی متاسفانه امروزه اغلب فرایندها ی آموزشی آثار و اهداف مورد نظر یادگیری را به دست نمی آورند و کلاس محل تکثیر دانش و اطلاعات می شود و معلم می کوشد کلیه مفاهیم را در ذهن دانش اموزان انبار کند و خلاقیت نوآوری و رشد استعداد های آنان را نادیده بگیرد که چنین یادگیری نیز پایدار نخواهد بود.

کلیات :

با توجه به اهمیت موضوع در این تحقیق مشکلات روش های فعال تدریس دوره ابتدایی مدرسه مهدیه کرمان بررسی شد.به عبارت دیگر مشکلات مربوط به برنامه ریز و مشکلات مربوط به کلاس درس به عنوان متغیر مورد بررسی قرار گرفت.در این پژوهش از روش نمونه برداری تصادفی ساده استفاده شد.

جامعه آماری را کلیه معلمان دوره ابتدایی مدرسه مهدیه کرمان در پایه های مختلف در سال تحصیلی 87-86 تشکیل می دهند .

جهت بررسی مشکلات مربوطه به کارگیری روش های فعال تدریس از پسشنامه محقق ساخته استفاده شد.داده های به دست آمده به وسیله شاخص های اماری (فراوانی؟ درصد فراوانی ؟ جداول و نمودار )مورد تحلیل قرار گرفت .

نتایج نشان می دهد عدم آشنایی معلمان با دانش استفاده از روش های آموزش فعال :مسائل مربوط به دانش محتوا و دانش آموزش مسائل مربوط به انتخاب اهداف اموزشی مسائل مربوط به ارزیابی یادگیری دانش آموزان ویژگی های گروه های سنی دانش اموزان سطوح مختلف مهارت دانش آموزان و حجم زیاد کتب درسی با بیشترین فراوانی مربوط به گزینه های "خیلی زیاد"و "زیاد" موجب عدم به کار گیری روش های فعال تدریس شده است.

مشکلاتی مانند کمبود وقت و مسائل مربوط به تعامل دانش اموزان با یکدیگر و استفاده از طرح های آموزشی از جمله مسائلی هستند که مانع از به کار گیری مناسب روش های فعال تدریس شده اند.

با توجه به موضوع تحقیق و اهداف در نظر گفته شده برای ان روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد .جامعه اماری شامل معلمان کلاس های پایه های مختلف و دبستان و مدیر مدرسه می باشد به عبارتی تعداد 20معلم حجم جامعه ی اماری را تشکیل می دهند .

دراین پژوهش روش جمع آوری داده ها به صورت نونه برداری تصادفی می باشد.از پرسش نامه ی محقق ساخته استفاده شده است.

به عبارت دیگر برای دستیابی به مشکلاتی که معلمان جهت استفاده از روش های فعال تدریس دارند(مشکلات یاد دهنده ?مشکلات مربوط به یادگیرنده )از پرسش نامه ی محقق ساخته استفاده شد.

جهت بررسی مشکلات مربوط به یاددهنده در استفاده از روش های فعال پرسش نامه بین معلمان جامعه آماری توزیع گردد.پرسش نامه از نوع بی نام و سولات آن از نوع بسته پاسخ می باشد که شامل 4 طیف ?خیلی زیاد ?زیاد ?کم و خیلی کم می باشد.

پرسش نامه شامل 10 سوال مربوط به مشکلات به یادگیری روش های فعال تدریس از نظر عدم آشنایی دانش محتوا انتخاب اهداف آموزشی ?ارزیابی یادگیری ?طراحی آموزشی ?تعمل دانش اموزان با یکدیگر ویژگی های منفی و سطوح مختلف مهارت دانش اموزان بیان گردید.

الگوی عمومی تدریس

الگوی تدریس چیست؟

الگو معمولا" به نمونه ی کوچکی از یک شی و یا به مجموعه ای از اشیای بیشمار گفته می شود که ویژگی های اصلی و مهم آن شی و بزرگ و یا اشیا داشته باشد.الگوی تدریس چهار چوب ویژه ای است که عناصر مهم تدریس در درون ان قابل مطالعه است.انتخاب یک الگوی تدریس بستگی به نوع آگاهی معلم از فلسفه و نگرش های تعلیم وتربیت خواهد داشت.تدریس یک فرایند است و فعالیتی است که در داخل یک الگو صورت می گیرد الگوهای تدریس متعددی توسط صاحب نظران معرفی شده اند که مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

الگوی عمومی تدریس (generd teadhing)

این الگو توسط رابرت گلیندر در سال 1961 مطرح شد که در سال 1971 توسط "راجرز"و"رابینسون" ربط داده شد.

فرایند تدریس به 5 مرحله تقسیم خواهد شد:

1-تعیین هدفهای تدریس و هدفهای رفتاری :

معلم باید هدفهای تدریس خود را به صورتی عینی و قابل اندازه گیری تعریف و مشخص کند.

2-تعیین فتار ورودی وارزیابی تشخیصی:

اصطلاح رفتار ورودی در اینجا منعکس کننده کلیه یادگیریهای گذشته فراگیران ?توانایی های عقلی وضع انگیزشی و برخی اجتماعی و اقتصادی موثر در یادگیری و میزان رشد آنان است.

3-تعیین شیوه ها و وسائل تدریس:

در این مرحله معلم با اگاهی از شرایط و موقعیت آموزشی یکی از روشها مانند روش سخنرانی ?آموزشی آموزش انفرادی و... را انتخاب کند و وسائل تدریسی را نیز توجه به مفاهیم شرایط و ویژگی های فراگیران برگزیند.

4- سازماندهی شرایط و موقعیت های آموزشی :

معلم باید قادر باشد که با ابتکار و خلاقیت حداکثر استفاده از امکانات موجود در امر تدریس و تحقیق اهداف اموزشی را ببرد.

5-ارزشیابی و سنجش و عملکرد:

معلم در این مرحله علاوه بر ارزشیابی های معمولی می تواند عملکرد بشاگردان را موقعیت های متعدد مانند انجام دادن پروژه شرکت در فعالیت های آموزشی و... را ارزیابی کند و در صورت عدم موفقیت با توجه به نتایج ارزشیابی به ترمیم و اصلاح مراحل قبلی الگو اقدام کند.

انتخاب روش تدریس

از مراحل مهم طراحی آموزشی انتخاب روش تدریس است معلم بعد از انتخاب محتوی و قبل از تعیین وسیله باید خط مشی و روش مناسب تدریس خود را نتخاب کند .

به مجوعه تدابیر منطقی که برای رسیدن به هدف با توجه به شرایط و امکانات اتخاذ شود تدریس گویند.

انواع روش های تدریس

روش نمایشی (نمایش عملی )روش آزمایشی (آزمایشگاهی )

این روش بر مشاهده و دیدن استوار است افراد مهارت های خاصی را از طریق دی دن فرا می گیرند.به عنوان مثال معلم در کلاس دروس تصمیم دارد کار کردن با یک وسیله را به یک دانش آموز یباد دهد که از طریق این روش می تواند عمل کند .مهمترین حسن این روش ?به کار گیری اشیای حقیقی و واقعی در آموزش است و بیشتر برای درسهایی که جنبه ی عملی دارند کاربرد دارد.

مراحل اجرای روش نمایشی

1-مرحله آمادگی :

معلم باید هدف را از تدریس مشخص کند و امکانات لازم را از قبل فراهم نماید و از سالم بودن آن ابراز اطمینان حاصل کند.

2-مرحله توضیح:

معلم قبل از تدریس باید اهداف تعیین شده را برای شاگردان به وضوح بیان کند نحوه و علت انجام دادن عمل را توضیح دهد و سوالاتی را که انتظار داردشاگردان در پایان تدریس پاسخ دهند را مطرح کند که باعث جلب توجه شاگردان شود .

3-مرحله نمایشی:

معلم باید روش صحیح کار و مراحل آن را به نمایش بگذارد و به عنوان مثال فرایند کار یک موتور دیزل را به دانش اموزان توضیح دهد.

4-مرحله آموزش و سنجش :

بعد از اجرای مراحل بالا معلم باید از دانش اموزان باز خورد دریافت کند تا متوجه شود که دانش آموزان دوموضوع را فهمیده اند یا نه (مهارت لازم را کسب کرده اند یا نه؟)









سایر محصولات :
تحقیق در مورد مشکلات روش های فعال تدریس دوره ابتدایی

تحقیق در مورد مشکلات روش...

تحقیق در مورد مسائل نظام اجتماعی ایران بعد از سال 68

تحقیق در مورد مسائل نظام اجتماعی ایران...

تحقیق در مورد مرگ تا رستاخیز 53 ص

تحقیق در مورد مرگ...

تحقیق در مورد مروری بر سیستم سوخت رسانی گاز فشرده

تحقیق در مورد مروری بر سیستم سوخت...

تحقیق در مورد مردم مدینه ورسول اکرم 176 ص

تحقیق در مورد مردم مدینه...

تحقیق در مورد مراحل تولید عسل 72 ص

تحقیق در مورد مراحل...

تحقیق در مورد مدیریت سازمانی 41 ص

تحقیق در مورد مدیریت سازمانی 41...

تحقیق در مورد مدیریت زنجیره تامین 92 ص

تحقیق در مورد مدیریت زنجیره...

تحقیق در مورد مدیریت دانش پروژه درس اقتصاد و مدیریت صنعتی 38 ص

تحقیق در مورد مدیریت دانش ...

تحقیق در مورد مدیریت استرایک در صنعت توریسم 40 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد مدیریت استراتژیک 107 ص

تحقیق در مورد مدیریت...

تحقیق در مورد مدیریت ارتباط با مشتری 20

تحقیق در مورد مدیریت ارتباط با...

تحقیق در مورد مدیریت آموزشی ، اصول و کاربرد آنها

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد مدار تون کنترل با عملکرد فوق العاده

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد محیط زیست و ضرورت حفاظت از آن 111 ص

تحقیق در مورد محیط زیست و ضرورت...

تحقیق در مورد محمدرضا آقاسی

تحقیق در مورد محمدرضا آقاسی...

تحقیق در مورد محاسبه سود و زیان

تحقیق در مورد محاسبه...

تحقیق در مورد متین

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد متن کامل نهج البلاغه

تحقیق در مورد متن کامل نهج...

فایل cert گوشی سامسونگ SM_G900A

فایل cert گوشی سامسونگ SM_G900A...

دانلود جزوه اصول طراحی کامپایلر در پاورپوینت. 247 اسلاید پاورپوینت

دانلود جزوه اصول طراحی...

فایل cert گوشی سامسونگ GT_S7582

فایل cert گوشی سامسونگ GT_S7582...

تجقیق در مورد الفبای مدیریت زنجیره تامین

تجقیق در مورد الفبای مدیریت...

تجقیق در مورد الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی و تأثیر آن بر گروه کالاهای 27 ص

تجقیق در مورد الحاق ایران...

تجقیق در مورد اقدامات ناب و چالشهای جهانی 20 ص

تجقیق در مورد اقدامات...

فایل cert گوشی سامسونگ GT_I9060

فایل cert گوشی سامسونگ GT_I9060...

تجقیق در مورد اقتصاد2

تجقیق در مورد اقتصاد2...

تجقیق در مورد اقتصاد

تجقیق در مورد اقتصاد...

تجقیق در مورد اقتصاد ایران

تجقیق در مورد اقتصاد ایران...

تجقیق در مورد اقتصاد ایران 15 ص

تجقیق در مورد اقتصاد ایران...

دانلود تحقیق در مورد فیبر نوریword 15صفحه

دانلود تحقیق در مورد فیبر نوریword...

تجقیق در مورد اقتصاد آمریکا چگونه کار میکند

تجقیق در مورد اقتصاد...

تجقیق در مورد اقتصاد آمریکا چگونه کار میکند 25 ص

تجقیق در مورد...

تجقیق در مورد اقتصاد DFSS – کیفیت بازرگانی – شش سیگما

تجقیق در مورد...

تجقیق در مورد افزایش بهره‌وری شخصی و مدیریت استرس 44 ص

تجقیق در مورد افزایش بهره‌وری شخصی...

تجقیق در مورد اطمینان سازمانی

تجقیق در مورد اطمینان سازمانی...

تجقیق در مورد اطلاعات مدیریتی

تجقیق در مورد اطلاعات مدیریتی...

تجقیق در مورد اصول کنترل کیفیت جامع دمینگ 18ص

تجقیق در مورد اصول کنترل کیفیت...

تجقیق در مورد اطلاعات در مورد تصمیم گیری برای مدیریت میانی 13 ص

تجقیق در مورد اطلاعات در مورد...

تجقیق در مورد اصول ومبانی مدیریت اسلامی 12 ص

تجقیق در مورد اصول...

تجقیق در مورد اصول و مبانی مدل تعالی سرآمدی سازمانی EFQM 47 ص

تجقیق در مورد اصول و مبانی مدل...

تجقیق در مورد اصول مدیریت

تجقیق در مورد اصول مدیریت...

تجقیق در مورد اصول مدیریت 17ص

تجقیق در مورد اصول مدیریت 17ص...

تجقیق در مورد اصول مدیریت و رهبری 26 ص

تجقیق در مورد...

تجقیق در مورد اصول سرپرستی منابع انسانی و اشتباهات مدیران منابع انسانی 78 ص

تجقیق در مورد...

تجقیق در مورد اصول مدیریت کیفیت

تجقیق در مورد...

تجقیق در مورد اصول مدیریت کیفیت 8 ص

تجقیق در مورد اصول مدیریت کیفیت...

تجقیق در مورد اصول مدیریت کیفیت 22 ص

تجقیق در مورد اصول مدیریت کیفیت...

تجقیق در مورد اصول مدیریت کیفیت 14 ص

تجقیق در مورد اصول مدیریت کیفیت 14...

تجقیق در مورد اصول مدیریت دولتی 17 ص

تجقیق در مورد اصول مدیریت...

تحقیق در مورد مدولاسیون OFDM
تحقیق درباره طبقه بندی راکتورهای صنعتی
پاورپوینت در مورد ریاضی سوم دبستان موضوع تقسیم با باقی مانده (تحقیق دانش آموزی)
تحقیق در مورد نظام آموزشی روسیه 123ص
تحقیق درباره نخود فرنگی 8 ص
تحقیق درباره قوانین کار
تحقیق درباره مقدمه ای بر زبان Ruby 13 ص
تحقیق درباره معرفی شهرستان اردکان 29 ص
تحقیق درباره سوالات درس بیوشیمی رشته ی کشاورزی
تحقیق درباره کود 20 ص
تحقیق درباره کودتای 28 مرداد 50 ص
تحقیق درباره مریستمهای رأسی 17 ص
تحقیق درباره لونگان Longan 11 ص
تحقیق درباره مبارزه با حشرات 18 ص
تحقیق درباره لقاح مصنوعی 14 ص
تحقیق درباره طبقه بندی راکتورهای صنعتی
تحقیق در مورد مدولاسیون OFDM
تحقیق درباره مالچ چیست 12 ص
تحقیق درباره مه 85 ص
تحقیق درباره مالچ ها 18 ص
تحقیق درباره کود منگنز 8 ص
تحقیق درباره هرس 16 ص
تحقیق درباره معادن زغالسنگ طبس 82 ص
تحقیق درباره سل 17 ص
تحقیق در مورد روشهای اجرای شالوده های عمیق 12 ص
تحقیق درباره نقد ادبی 16 ص
تحقیق درباره فرمت BP
تحقیق درباره سیب 11 ص
تحقیق درباره مدیریت کودی در گلزا 7 ص
تحقیق درباره کلزا 17 ص
تحقیق درباره کردستان 142 ص
تحقیق درباره نماتدهای گره ریشه 18 ص
تحقیق درباره سی وسه پل 29 ص
تحقیق درباره سبزی 35 ص
پاورپوینت در مورد پایش و ارزشیابی برنامه EPI
تحقیق درباره موریانه 18 ص
تحقیق در مورد 12
تحقیق درباره ویتامین 6 ص
تحقیق در مورد سازه های فضا کار و علم سازه در مهندسی عمران
تحقیق در مورد علم ریاضی 12ص
تحقیق درباره غنی سازی اورانیوم
تحقیق در مورد عکس اشخاص در طول تاریخ
تحقیق درباره فیزیولوژی گیاهان زراعی 15 ص
تحقیق درباره سن گندم 23 ص
تحقیق در مورد کیوی
تحقیق درباره فراوری گوجه 16 ص
تحقیق درباره شهر 25 ص
تحقیق در مورد عصر علم 14 ص
تحقیق در مورد طرز کار اسیلوسکوپ 10 ص
پاورپوینت در مورد آمار فصل 2(جامعه) (تحقیق دانش آموزی)
پاورپوینت در مورد ریاضی ششم دبستان موضوع مقدارهای متناسب (تحقیق دانش آموزی)
پاورپوینت در مورد هندسه 1 فصل 4(خط و صفحه در فضا) (تحقیق دانش آموزی)
پاورپوینت در مورد زیست و آزمایشگاه دوم دبیرستان موضوع معرفی تریکودینا (تحقیق دانش آموزی)
پاورپوینت در مورد زبان فارسی2 درس هفتم (تحقیق دانش آموزی)

کلمات کلیدی :های فعال دریس محقق ساخه اسفاده سطوح مخلف مهار مخلف مهار دانش مدرسه مهدیه کرمان دوره ابدایی مدرسه فعال دریس دوره روش های های فعال دانش اموزان فعال دریس دانش آموزان پرسش نامه معلم باید مسائل مربوط ویژگی های مشکلا مربوط مربوط مشکلا آموزشی اسفاده انخاب یادگیری معلمان مرحله
  • ۹۶/۰۸/۲۹
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی